ارتودنسی یا جراحی بینی ؟ اولویت با کدام است؟

ارتباط پیچیده بین ارتودنسی و جراحی بینی

جراحی بینی یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین جراحی‌های بینی در ایران است. شاید تا به حال شما هم به یک پزشک زیبایی مراجعه کرده باشید یا دست کم چند باری از دوستانتان اطلاعات پزشک زیبایی‌شان را گرفته‌ باشید.

از طرفی ارتودنسی هم در زیبایی قسمت تحتانی صورت نقش بسزایی دارد. اما عده‌ای نسبت به رابطۀ پیچیدۀ بین ارتودنسی و عمل بینی آگاهی ندارند و ممکن است تصمیم اشتباه بگیرند.

در ادامۀ این مطلب با ما همراه باشید تا اگر قصد عمل بینی و هم ارتودنسی را دارید، دربارۀ اولویت بین ارتودنسی و عمل بینی بهتر تصمیم‌گیری کنید.

رابطۀ پیچیده و مهم بین ارتودنسی و عمل بینی

رابطۀ پیچیده بین ارتودنسی و جراحی بینی

وقتی شما با قصد جراحی بینی به پزشک مراجعه می‌کنید، پزشک در مراحل معاینه عوامل متعددی را بررسی می‌کند. مواردی اعم از:

  • تناسب بین بینی و گونه‌ها
  • تناسب بین بینی و لب‌ها
  • تناسب بین بینی و چانه
  • تناسب بین بینی و فک‌ها

همگی جزو مواردی هستند که پزشک قبل از جراحی بررسی می‌کند.

دقیقاً در همین لحظۀ حیاتی، ارتودنسی پا به عرصه می‌گذارد. اما چگونه؟ عده‌ای بر این باورند که ارتودنسی با چینش و مرتب کردن دندان‌ها صرفاً موجب زیبایی می‌شود. این طرز فکر باید تغییر کند. زیرا ارتودنسی علاوه بر جنبۀ زیبایی، جنبۀ درمانی نیز دارد.

لولۀ گوارش از دهان شروع و به مخرج(مقعد) ختم می‌شود. بنابرین ارتودنسی با درمان ناهنجاری‌های مختلف فکین(فک‌ها) و دندان‌ها موجب تامین سلامت ابتدای لولۀ گوارش می‌شود.

درمان ارتودنسی با مدل‌های مختلفی مثل ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی شفاف و… باعث جابه‌جایی دندان‌ها و فک‌ها می‌شود. در نهایت این موارد به تغییر حالت در اجزای صورت مثل لب‌ها، گونه‌ها و… می‌انجامد.

این توضیحات لازم بود تا به خوبی رابطۀ بین ارتودنسی و جراحی بینی را درک کنید. در ادامۀ به پرسش‌های مهم‌تر این موضوع پاسخ خواهیم داد.

ابتدا باید جراحی بینی کنیم یا ارتودنسی ؟

اولویت بین ارتودنسی و جراحی بینی

قبل از پاسخ به این سوال باید به یک نکتۀ بسیار مهم توجه کنیم. قبل‌تر گفتیم که ارتودنسی هم جنبۀ زیبایی دارد و هم درمانی. این نکته در مورد عمل بینی هم صدق می‌کند.

به طور کلی جراحی بینی می‌تواند دو هدف داشته باشد:

  • زیبایی
  • درمان مشکلات پزشکی از قبیل شکستگی یا انحراف بینی

بنابرین برای پاسخ به این پرسش باید دو حالت را مدنظر بگیریم:

حالت اول: جراحی بینی با هدف زیبایی

در این حالت اولویت با ارتودنسی است و بهتر است جراحی بینی به بعد از ارتودنسی موکول شود.

علت هم واضح است، ابتدا بایستی ارتودنسی انجام شود تا فک‌ها، لب‌ها و دیگر اجزای تحتانی صورت به شکل نهایی خود برسند. این شکل نهایی اجزای صورت باعث می‌شود تا جراح بینی بتواند بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان بیاورد.

در رابطۀ با خطرات و عوارض رعایت نکردن اولویت بین ارتودنسی و جراحی بینی در ادامه صحبت خواهیم کرد.

حالت دوم: جراحی بینی با هدف درمان مشکلات پزشکی

اگر بیمار دارای مشکلات و اختلالات پزشکی از قبیل شکستگی، انحراف گرفتگی و… است، بهتر است در این حالت ابتدا جراحی بینی انجام شود و سپس ارتودنسی.

برای درک این قسمت بهتر است یک مثال بیاوریم:
“فرض کنید یک نفر دارای مشکل انحراف بینی است. انحراف بینی موجب اختلال در تنفسِ فرد شده و باعث می‌شود شخص نتواند از بینی به راحتی نفس بکشد. جالب است بدانید که تنفس دهانی موجب تنگی فک بالا و به هم‌ریختگی دندان‌ها می‌شود. پس توصیه می‌شود که فرد ابتدا مشکل انحراف بینی را از طریق جراحی حل کرده و سپس به سراغ ارتودنسی بیاید تا ناهنجاری به وجود آمده برطرف شود.”

اگر اولویت را رعایت نکنیم چه عوارضی دارد؟

تا اینجای کار دو حالت را در نظر گرفتیم و اولویت بین ارتودنسی و جراحی بینی را در هر حالت گفتیم. اما رعایت نکردن این اولویت‌ها عوارض و عواقبی دارد:

  • بینی روی فکِ بالا قرار گرفته است. بنابرین هرگونه تغییر در فُرمِ فک بالا احتمال تغییرِ حالت در بینی را تشدید می‌کند؛ زیرا در طول درمان ارتودنسی ممکن است به بینی فشار وارد شود. پس اگر شما ابتدا جراحی زیبایی بینی انجام دهید و سپس ارتودنسی، باید از این عوارض آگاه باشید.
    نکته: در برخی موارد خاص برخی افراد به علت تغییر حالت بینی در حین ارتودنسی مجبور به ترمیم بینی می‌شوند. اما نگران نباشید، این شرایط خیلی کم پیش می‌آید.
  • همونطورکه قبل‌تر هم اشاره کردیم اگر شما ارتودنسی کنید ولی همچنان مشکل تنفس دهانی داشته باشید باز هم احتمال به هم ریختگی دندان‌ها وجود دارد. به خاطر همین است که گفتیم ابتدا باید مشکل گرفتگی یا انحراف بینی برطرف شود و سپس به سراغ ارتودنسی بیایید.

آیا ارتودنسی و جراحی بینی به صورت همزمان ممکن است؟

این سوال یکی از پُرتکرارترین سوالات شماست.

در جواب باید بگویم: بله! ممکن است. اما به شرطها و شروطها.

در برخی موارد و کِیس‌های خاص که ناهنجاری فرد بسیار خفیف و جزئی است ممکن است بتوانید در نزدیکی پایان درمان ارتودنسی وقتی که تقریباً فک‌ها، دندان‌ها و اجزای صورت به فُرم نهایی خود رسیدند، عمل بینی را انجام دهید.

اما باید بدانید که این کار روند درمان ارتودنسی را در چند ماه آخر کُند می‌کند زیرا پزشک مجبور است مراعات حال بیمار را کند به طوری که به بینی فشاری وارد نشود.

اگر ناهنجاری پیچیده باشد یا مثلاً احتیاج به جراحی فک باشد، دیگر به هیچ وجه امکان جراحی بینی و ارتودنسی به صورت همزمان وجود ندارد.

کلام آخر

توصیۀ ما این است که حتماً قبل از تصمیم‌گیری در این باره با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید. ما به عنوان یک مجموعۀ تخصصی ارتودنسی شرایطی را فراهیم کردیم تا همۀ شما عزیزان از امکان مشاورۀ حضوری و رایگان برخوردار شوید. همۀ شما عزیزان می‌توانید جهت رزرو نوبت مشاورۀ حضوری و رایگان با شماره تلفن‌های مطب تماس بگیرید یا از طریق همین سایت اقدام نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *